DE-1. Blauwe Engel.   NS diesel-elektrisch treinstel.


Het grote voorbeeld.

Foto NEDrail 1435



De tekening.


Tekening: Allan


Technische gegevens.

Motortype.............................................................................................................AEC A-220
Overbrenging..........................................................................................................elektrisch
Slaglengte cilinders.................................................................................................142 mm.
Diameter cilinders...................................................................................................130 mm.
Aantal cilinders.....................................................................................................................6
Vermogen...........................................................................................145pk bij 1740 t/min.
Asindeling...................................................................................................................Bo' Bo'
Diameter wielen......................................................................................................950 mm.
Radstand................................................................................................................3000 mm.
Lengte over de koppeling..................................................................................27050 mm.
Max. snelheid.........................................................................................................120 km/u.
Gewicht........................................................................................................................57 ton
Fabtikaat...................................................Allan/AEC/Werkspoor/Elektronische Industrie
Jaar in dienst stelling..........................................................................................1953-1954



De bouw.
Een indruk van de gebruikte materialen.
Hoofdzakelijk styreen plaat- en profiel, verder wat krantepapier met houtlijm, en voor de details hier en daar telefoondraad.
Het styreen is wel de belangrijkste component. Verder natuurlijk een motortje, wat tandwielen en een aantal assen. Voor de verlichting zijn er LED's gebruikt.
De kap word gemaakt van papier-maché. Na bestudering van de tekening gaan we beginnen met maken van de mal.
Omdat we een wanddikte willen van 1mm., maken we de mal 2mm. kleiner.
Op de lintzaag word de vorm gezaagd.
Eerst op de machine, daarna met de hand schuren tot de vorm er goed inzit. Dan insmeren met vet. Wees hier niet zuinig mee. Vooral de kopse kanten van het hout.
Dit om te voorkomen dat de kap na het drogen vast gelijmd zit aan de mal. Nu krantenpapier nat maken en om de mal heen modelleren. Na elke laag insmeren met verdunde houtlijm.
Dit net zolang herhalen tot je ongeveer anderhalf tot twee milimeter groter ben dan het model moet worden.
Uiteidelijk ziet het er dan zo uit. En nu maar een dag of wat laten drogen. Daarna schuren tot de kap de juiste maat heeft en lekker glad is. Als de kap geschuurd is aan de onderkant opensnijden en van de mal verwijderen.
Na de eerste grondverf, schuren, plamuren, schuren, plamuren, schuren, plamuren, schuren, plamuren, schuren, laagje grondverf, plamuren, schuren, plamuren, schuren, laagje grondverf, schuren, plamuren, schuren, plamuren, schuren, laagje grondverf, schuren, plamuren, schuren, laagje grondverf, schuren,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, ziet hij er dus zo uit.
Omdat het moeilijk is om de ramen er netjes uit te snijden, verwijderen we de gehele zijkant om deze van styreen te maken. Dan word het zeker strak.
Tijdelijk wat schotjes er in voor de stevigheid. Dat maakt het afwerken prettiger.
Hier zien we dat de tredes bij de deuren zijn aangebracht, en de openingen dichtgemaakt.
Terwijl dit rustig ligt uit te harden kijken we alvast naar de draaistellen. Hoe gaan we dit aanpakken?
Er komt vanzelf wel een idee. Als we maar vast weten hoe ze er uit moeten zien.
Eerts maken we de basis van het motordraaistel. Hierin komt de motor, de assen en de overbrenging.
In het andere draaistel komen naast de assen ook de sleepkontakten voor de stroomvoorzieneing.
Nu gaan we even twee dingen tegelijk maken, omdat elk onderdeel na een handeling een uithardtijd nodig heeft.
We beginnen met de koppelingen. Hier moeten we er twee van hebben, dus maken alle onderdelen twee keer.
Dit is de basis.
Inmiddels hebben we een op schaal geprintte tekening van een draaistel.
Dus we kunnen aan de slag.
Hier gaat heel veel werk in zitten. Veel onderdelen die allemaal met de hand moeten worden gemaakt.
Eerst de basis. Deze is met een figuurzaag uit 1mm styreen gezaagd, en met kleine boortjes van het profiel voorzien.
Hierop worden alle andere onderdelen gelijmd.
Alweer een stapje verder met de koppelingen.
De vorm is goed herkenbaar.
Voor de draaistellen liggen inmiddels de aspotten met ophanging te drogen.De aspotten zijn gemaakt uit rond styreen, en in vorm gevijld met een nagelvijl.
De koppelingen vorderen ook gestaag.
Ook hier zijn alle onderdelen met de hand uit styreen gesneden en gevijld.
Van telefoondraad maken we de elktrische kabels en hydraulische slangen.
Hier zien we dan het eindresultaat. Ik ben er best een beetje trots op.
Weer een fase verder. De vering ligt te drogen. Deze zijn gemaakt van rond styreen. Ingesmeerd met lijm en daar omheen is kale telefoondraad gewikkeld. Vervolgens aan boven en onderkant een plaatje styreen gelijmd.
Hier zijn de veren uitgehard en de beide plaatjes in vorm gevijld.
Zowel de aspotten als de vering en nog wat onderdelen zijn aangebracht.
De zijkanten zijn zo goed als af.
Hier zijn de draaistelramen helemaal af, en klaar om in de verf gezet te worden.
Gemonteerd op het motordraaistel ziet het perfect uit.
De steps van de deuren zijn op het draaistel gemonteerd. Dit omdat deze anders in de weg zitten wanneer de trein door een bocht moet.
Het draaistelraam zit in de verf en is helemaal af. Ziet er goed dacht ik zo.
Alleen de steps moeten nog een kleurtje krijgen. Dat komt pas als allerlaatste.
De kap is op kleur gebracht.
De biezen worden geschilderd. De verf is hier en daar toch nog onder de afplaktape gekropen. Dat word dus bijtippen.
Uiteindelijk ziet de kap er dan zo uit.
Nu nog de ramen en de belettering.

Schema: G.C.C. Ritzer.

De front- en sluitverlichting, en de binnenverkichting zijn in één schema opgenomen.
De binnenverlichting zit op een lang printje gemonteerd, en bevestigd onder het dak. De Leds die hiervoor zijn gebruikt, zijn zgn. breedstralers in warmwit. Voor de frontverlichting zijn gele standaard leds gebruikt. Voor de sluitlichten standaard rode leds.
Omdat dit treinstel een zgn. omgekeerde L verlichting heeft, zijn 1 frontlicht en 1 sluitlicht in een behuizing gemonteerd.
Hieronder de print met front- en sluitlichten. Duidelijk is te zien hoe de front- en sluitlichten op de print worden aangesloten voor hun voeding.


Voor de bestemmingsborden is gebruikt gemaakt van een foto van het orgineel. Op de computer bewerkt, geprint en uitgeknipt. Handgrepen op gemaakt en klaar! Zo'n bord is nu 10mm. breed.


De kap is nu klaar. Hij is voorzien van alle belettering, en de wing op de neus(gemaakt op dezelfde wijze als de borden hierboven).
Om de belettering te beschermen gaat de kap nu gespoten worden met blanke lak. Dan kunnen de ramen er in.
De ramen zien er na wat aanpassingen uiteindelijk zo uit.
Gereed om geplaatst te worden.


Het model.

Dit model is gebouwd in schaal 1:87 (normaalspoor).
Gebruikte materialen zijn krantenpapier en polystyreenplaat- en profiel.