De draaischijf van de ERMS.


Het grote voorbeeld.

Er is geen groot voorbeeld van deze schijf. Echter is het in de basis hetzelfde model als gebruikt bij mijn project Station Willemspoort Amsterdam (elders op de site).

De bouw.
Als uitgangspunt voor een soepele draaibeweging is gebruik gemaakt van een lager voor de disc van een oude CD-rom speler.
Een verknalde CD is bewaard, en daar is nu het spoor op bevestigd.
Bij de ERMS wordt op ook breedspoor gereden. Op de draaischijf is er dan ook naast het normaal spoor twee railstaven op breedspoor afstand aangebracht.
Dat is op de foto ook duidelijk te zien.
Voor de aandrijving is een 5-volt motortje uit de onderdelendoos gehaald. De tandwielen komen uit dezelfde oude CD-rom speler.
Het zwarte tandwiel had een aanpassing nodig. Dat is wel even een secuur klusje. Hij moet nauwkeurig gecentreerd worden. Maar.... het is gelukt.
Het sporenplan was bekend, en de rails op de draaischijf moeten aansluiten op de sporen die er al liggen. Nu kunnen de aansluitingen op de rand van de bak worden aangebracht.
Vervolgens kan begonnen worden met de houten bekleding op de bakrand alswel de schijf.
Op deze foto zijn duidelijk de posities van het schakelmateriaal te zien.
Om de schijf een mooie rustige gang te laten maken is gebruik gemaakt van een spanningsregelaartje. De rode teksten spreken voor zich.
Het elektrisch schema is eenvoudig gehouden.
In vroeger dagen werden dit soort kleine schijven vaak met mankracht gedraaid. Dit is ook hier natuurlijk het geval. De benodigde handgrepen zijn in de maak. Het rondhout word gemaakt van styreen profiel, en hier gaat een draaiende as uitkomen. Hieraan worden de handen van de bemanning vast gelijmd.
De houten bekleding is op kleur gebracht. En het stalen beschermingsprofiel is er inmiddels ook.
De bemanning van de schijf bestaat uit een tweetal aangepaste Preiser figuurtjes. Armen en benen pijnloos geamputeerd, van vorm veranderd, en er weer op gelijmd. De kleding van een passende kleur voorzien, en ze aan het werk gezet.

De schijf is helemaal klaar, in het railplan ingepast, en in gebruik genomen.


Het model.

Dit model is gebouwd in schaal 1:87.
Gebruikte materialen zijn; een oude CD, polystyreen en divers schakelmateriaal.