De Wet op de aanleg van de spoorlijn Amersfoort-Kesteren
(Nijmegen) wordt bij Koninklijk Besluit aangenomen.
1876
In het eerste halfjaar wordt het tracé van Amersfoort tot Kesteren door landmeters
uitgezet. In het tweede halfjaar worden de voorbereidingen getroffen voor de grondwerken
te Rhenen, ten behoeve van de bouw van de spoorbrug over de Rijn. Voor de aansluiting
met de spoorweg van de NCS te Amersfoort wordt een ontwerp op papier gezet.
1877
Het Ministerie van Oorlog dient een lijst met wensen in met het oog op de militaire
stellingen in en langs de Grebbelinie.
1878
In het "Staatsblad van het Koninkrijk der Nederlanden", no. 51, wordt de
"Wet van den 8sten Mei 1878" gepubliceerd "tot onteigening van
eigendommen ten behoeve van den aanleg van een spoorweg van Amersfoort langs Rhenen
naar Nijmegen, door de gemeenten Amersfoort, Leusden, Woudenberg, Leersum, Veenendaal,
Rhenen en Kesteren".
In dit jaar beginnen de onteigeningsprocedures.
De bestekken voor de brug bij Rhenen zijn gereed. Door de beide Kamers der Staten-Generaal
wordt het ontwerp tot aanleg van de spoorlijn Amersfoort-Kesteren aangenomen.
1879
Onteigeningsprocedures voor de gemeenten Rhenen en Kesteren worden door Gedeputeerde
Staten goedgekeurd.
1880
De goedkeuringsbesluiten van GS worden door de gemeentebestuurders van Rhenen en
Kesteren ongewijzigd overgenomen.
19.2. De eerste paal voor de bouw van de Rijnbrug
gaat de grond in, vijf jaar na het wetsbesluit
en vier jaar na de eerste opmetingen.
Het werk aan de infrastruktuur van de omstreden
spoorlijn is begonnen.
26.8. Vergunning van grondwerken aan de
aannemersfirma T. Weyers uit Tilburg. Drie
locomotieven en 120 zandwagons worden
aangevoerd. Tussen Veenendaal en Rhenen
wordt begonnen met de bouw van de eerste
kunstwerken, aangeduid als de "steenen
poorten". Afgravingen in de Laarserberg te Rhenen.
1881
Vanwege de problemen met de onteigeningen wordt in Veenendaal een speciale commissie
benoemd. In de gemeenten Amerongen en Leersum zijn de procedures over grondaankopen
afgerond. Het definitieve tracé van de kruising bij De Haar met de spoorlijn van de NRS
wordt vastgesteld. Er zal een ongelijkvloerse kruising door middel van een boogbrug
gebouwd worden.
Bij de bouw van de fundamenten van de Rijnbrug heeft men te kampen met winterse
problemen.
De bovenbouw van de brug te Rhenen wordt uitbesteed aan de Duitse fabriek "Gute
Hoffnungshütte A.V. für Bergbau und Hüttenbetrieb" te Oberhausen.
1882
Ingebruikneming van de Staatsspoorlijn Geldermalsen - Tiel - Kesteren - Elst
(Arnhem-Nijmegen), de latere Betuwelijn. De onteigeningsstaten voor Leusden en
Woudenberg worden tenslotte goedgekeurd.
September 1882. De grootste overspanning van de brug bij Rhenen wordt gesteld
en opgeleverd. In november van dit jaar volgen andere brugelementen, waarna voortgegaan
wordt met de verdere afwerking van de brugbouw. De grondwerken te Veenendaal en Rhenen
zijn gereed.
Ten behoeve van de aannemerswerkzaamheden bij De Haar wordt ter plaatse een tijdelijke
aansluiting op de NRS-lijn gemaakt.
1883
Onteigeningsprocedures in Amersfoort zijn op gang gekomen. In Rhenen worden de laatste
brugdelen gesteld, en de werken voltooid. Op 11 oktober 1883 wordt een belastingsproef op de
brug uitgevoerd: 10 locomotieven en 8 wagons worden vanaf beide zijden de brug
opgereden. Tussen Amersfoort en De Haar vinden omvangrijke zandtransporten plaats.
Van de in totaal 31 wachterswoningen worden de eerste zes aanbesteed.
De stationsgebouwen van Woudenberg-Scherpenzeel en Veenendaal worden opgeleverd.
1884
De brugoverspanning bij De Haar wordt gesteld.
De belastingsproef geschiedt met behulp van een flinke laag zand.
Bouw van een tijdelijk station in Amersfoort ten behoeve van de exploitatie Amersfoort-Kesteren.
Oplevering van bijgebouwen en een deel van de emplacementen in Woudenberg-
Scherpenzeel, Veenendaal en Rhenen. In Veenendaal, Rhenen en Woudenberg zijn de
seinen en wissels geplaatst. Militaire losplaatsen zijn bij dezelfde stations opgeleverd.
Vaststelling van de definitieve kruising met de NCS in Amersfoort en van de plaats
van het te bouwen station voor de nieuwe spoorlijn (Amersfoort Staat).
De kruising bij De Haar wordt voltooid en opgeleverd.
1885
Hervatting van het werk aan het baanvak Amersfoort-De Haar. Definitieve oplevering:
september 1885. Definitieve spooraansluiting in Kesteren opnieuw uitgesteld.
Stationsgebouw te Kesteren gereed. Tijdelijke gebouwen in Amersfoort en Kesteren
eveneens. Bouw van het aansluitwissel met de NCS te Amersfoort wederom door NCS
afgewezen. Op 13 juni 1885 is de gehele lijn gereed: men kan van Amersfoort naar
Kesteren stomen!
1886
In Rhenen wordt een symmetrisch wissel aangelegd, voor de overgang van enkel spoor
(Amersfoort-Rhenen) naar dubbelspoor via de Rijnbrug naar Kesteren. Tegelijk wordt in
Rhenen nog een tijdelijke locomotievenloods gebouwd. Op 15 februari 1886 - exakt twee
dagen voor de officiële opening - wordt het aansluitwissel in Amersfoort geplaatst.
Op last en onder toezicht van de Raad van Toezicht! De dag daarop weigert de NCS nog
steeds op formele gronden het medegebruik van dit wissel. De toewijzing van de
exploitatie van de lijn aan de HSM was oorzaak van deze dwarsliggerij. Op de avond van
deze dag, daags voor de openingsrit, moet de HSM haar rijtuigen nog met hulpmiddelen
door het zand slepen om ze op het eigen spoor te krijgen.
17.2. Officiële openingsrit van Amersfoort naar Rhenen (Kesteren). De door de
Staat der
Nederlanden gebouwde spoorlijn kan tenslotte door de exploitante (HSM) na
ruim tien lange jaren in
gebruik genomen worden.
18.2. Publieke opening van het baanvak Amersfoort- Kesteren.
1887
Op 30 november wordt uiteindelijk de definitieve regeling van het NCS/HSM-kruispunt te
Amersfoort door de Raad van Toezicht vastgesteld.
1888
Definitieve oplevering van het bewuste wissel te Amersfoort. Het tijdelijke station
Amersfoort-Staat wordt HSM-station.
1889
De doorgaande verbinding Amersfoort-Kesteren (Nijmegen) komt tot stand. In Kesteren
zijn daartoe einde 1888, begin 1889 de noodzakelijke emplacementswijzigingen uitgevoerd.
Een lang gekoesterde wens van de HSM is in vervulling gegaan: doorgaande rijtuigen van
Amsterdam naar Keulen, via Amersfoort-Kesteren. De internationale HSM-verbinding
Nederland-Duitsland-Zwitserland is er.
1891-1892-1893
Effektiever treinverkeer wordt mogelijk gemaakt door uitbreidingen en wijzigingen aan
gebouwen en emplacementen in Amersfoort en Kesteren. Beide stations nemen een vitale
plaats in bij het goederen- en reizigersvervoer.
1914-1918
In het eerste jaar van de Eerste Wereldoorlog wordt een voorstel ingediend om het
baanvak Amersfoort-Kesteren dubbelsporig te maken. Tegelijk moet er dan een dubbelsporige
(eventueel enkelsporige) aansluitingsboog bij De Haar komen tussen de lijnen
Utrecht-Arnhem en Amersfoort-Kesteren, vooral bedoeld ter ontlasting van het nauwe
emplacement bij Arnhem. Het omvangrijke emplacement bij Maarn (vandaag de dag de
zandafgraving) speelt hierin een belangrijke rol. Vandaar kunnen de zware
goederentreinen rechtstreeks over de aansluiting naar Kesteren gevoerd worden.
De belangen van het Ministerie van Defensie schijnen eveneens een rol gespeeld te
hebben. Plannen voor een etagestation (station met twee verdiepingen) worden tevens op
papier gezet, te bouwen aan de kruising bij De Haar. Door gebrek aan houten dwarsliggers
(de import uit het buitenland stagneerde door te weinig scheepsruimte wegens
oorlogsverliezen) moeten de plannen terzijde gelegd worden.
1921-1922
Tussen Amersfoort en Woudenberg wordt de baan dubbelsporig gemaakt. De aansluitingsboog
met twee seinhuizen bij De Haar wordt gebouwd, dubbelsporig, als west-zuid verbinding
tussen beide hoofdlijnen. Voorzover bekend heeft de verbindingsboog nimmer dienst
gedaan. Het geplande etagestation komt niet verder dan de bureaulade. De financiën
worden krapper en vele grootse plannen kunnen niet tot uitvoering komen.
Tenslotte ondergaat het emplacement te Amersfoort (HSM) enkele uitbreidingen en
krijgen alle stations langs de lijn Amersfoort-Kesteren elektrische verlichting.
1939-1940
Algehele mobilisatie en strijd om de Grebbeberg en Grebbelinie. Vernielingen langs de
gehele lijn. De spoorbrug bij Rhenen wordt door de Nederlandse strijdkrachten vernield
en het spoorwegviadukt in de straatweg Rhenen-Wageningen opgeblazen. Gevechten rond het
station Rhenen en het spoorgat (ingericht als verdedigingslijn).
13 december 1940: herstel van de spoorbrug door middel van een
enkelspoorverbinding (Rhenen-Kesteren).
1940-1944
In de oorlogsperiode ontstaat geregeld schade door sabotage (verzetsstrijders) en
aanvallen door geallieerde vliegtuigen. Het treinverkeer is ongeregeld, met name in de
laatste periode. Veel landgenoten reizen met het lokaaltje naar de Betuwe om voedsel te
bemachtigen. Bijnamen uit die tijd zijn o.a. "De Kersenlijn" en de
"Duitse lijn". Ooggetuigen melden, dat veel transporten met gedeporteerde (Joden)
landgenoten over de lijn gaan.
1944
17 september. Grote algemene spoorwegstaking en landingen van geallieerde
troepen bij Arnhem. Staking van treinverkeer over het gehele land. Vanuit Amersfoort
rijdt 18 september nog een trein tot aan Rhenen. Enkele dagen later wordt de brug bij
Rhenen gebombardeerd en vernield. Bij hun aftocht in het voorjaar van 1945 laten de
Duitse troepen een spoor van vernielingen na.
De spoorbrug wordt grondig vernield. De brug bij De Haar wordt eveneens opgeblazen.
Tevens is door aanvallen vanuit de lucht schade aan lijn en gebouwen toegebracht.
Algemeen
Duidelijkheidshalve dient vermeld te worden, dat de spoorlijn Amersfoort-Kesteren werd
aangelegd door de Staat der Nederlanden; de uitvoering van de werkzaamheden viel onder
het Ministerie van Waterstaat, Handel en Nijverheid, afdeling Staatsspoorwegen.
Bestekken en voorwaarden werden opgemaakt door genoemd ministerie, wat tevens de
vergunning van de uiteenlopende werken onder zijn beheer had. Er moesten stations- en
andere gebouwen komen, seinhuizen, loodsen, perrons, los- en laadplaatsen, viadukten,
bruggen en voor de beveiliging allerhande apparatuur, dit laatste samengevat onder
de noemer "seinwezen". Het was een kleurrijk geheel waarvoor verschillende
aannemers ingeschakeld werden.
De exploitatie van de sporlijn werd in handen van de H.S.M. gelegd.
Bron: G.A. Russer.