HSM Bagagewagen 3-12 uit 1840.(breedspoor)

Het grote voorbeeld.


Aangezien er geen fotomateriaal bestaat uit die periode is er geen voorbeeld van het orgineel. We moeten het dus doen met een tekening en opgetekenede gegevens die nog bewaard zijn gebleven.


De tekening.


Bron: v.Reeuwijk/ van der Meer.


Enige bijzonderheden.

De bagagewagens 3-12 kregen een hoge remkast. De rede voor die hoogte is niet bekend. Lang de dakrand was een railing aangebracht, waardoor het mogelijk was om lichte pakketten op hat dak mee te voeren. Dit was nodig, omdat het goederenvervoer in de beginjaren wat naar achter geschoven was. Men was van mening dat het niet genoeg zou opleveren door de hevige concurrentie van het vervoer het water. Pas later kwam er meer belangstelling voor.
Bron: De Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij. Jacq. van der Meer.




  Het model.

   De bouw

   Voor de bovenbouw heb ik de tekening zover verschaald dat ik deze op schaal 1:87 voor me had liggen.
   Hierop kon gemakkelijk het styreenprofiel op de juiste lengte worden gesneden en op de juiste plaats worden gelijmd.

De basis van elke wagen is het onderstel. In de begintijd van HSM werden bijna alle wagens op zgn. Belgische onderstellen gebouwd.
Bij deze wagen is dat niet anders. Echter is voor deze wagen het onderstel iets verlengd.
De beschrijving van het onderstel en de verenpakketten vind u elders op deze site.
De bak bestaat uit 0,5 mm plaat en strips, in lagen opgebouwd. Duidelijk zijn de schanierende dubbele- en enkele deuren te onderscheiden.
Eveneens is ook de grote remkast, welke deze wagen zijn wat gekke uiterlijk geeft, goed te zien.
De bak is af, en kan op kleur gebracht worden. Over de kleurstelling van dit oude materieel is zeer weinig tot niets bekend, dus geven we hem de kleur die de HSM bij andere bagagewagens vaak gebruikte.
Nog even het vooraanzicht.
Op de volgende foto het kant en klare model. Vervuild en wel.


   Dit model is gebouwd in schaal 1:87 (breedspoor). Gebruikte materialen zijn met name Polystyreen (in plaat en profiel) en dun messingdraad.