HSM Gesloten goederenwagen 18 'Het ruitje' uit 1862. Oorspronkelijk uit 1847.(breedspoor) |
Het grote voorbeeld. Aangezien er geen fotomateriaal bestaat uit die periode is er geen voorbeeld van het orgineel. We moeten het dus doen met een tekening en opgetekenede gegevens die nog bewaard zijn gebleven. De tekening. Bron: Railmagazin 190, Gerco van Zetten. De geschiedenis in het kort. Deze gesloten goederenwagens 13-22 werden in 1847 door C.M. van Eujen te Utrecht voor de H.S.M. gebouwd. Oorspronkelijk waren ze uitgevoerd met in iedere zijwand een openslaande deur van slechts 1 meter breed. Begin van de zestiger jaren van die eeuw werden deze vervangen door twee schuifdeuren met een totale breedte van 1,80 meter. Vandaar de vreemde plaats voor het trapje. Omdat in die tijd nieuw te bouwen goederenwagens vaak op oude onderstellen werden gebouwd, is ook onder deze wagen een zgn. Belgisch onderstel met nog korte buffers te vinden. Bij de overgang naar normaalspoor werd dit onderstel vervangen door een metalen. Uiteindelijk kwam deze wagen bij de GOLS terecht als een soort magazijnwagen. De bijnaam 'het ruitje' kwam voort uit de geruitte ventilatieopeningen in de kopse wanden. Het model is van na de eerste verbouwing. Bron: HSM breedspoormaterieel. v.Reeuwijk. |