De bouw
|
De basis van elke wagen is een onderstel. In de begintijd van HSM werden bijna alle wagens op zgn. Belgische onderstellen gebouwd.
Bij deze wagen is dat niet anders, echter wel een verlengde uitvoering.
Hier de materialen waaruit het onderstel is opgebouwd. Voor de bufferbalken is een kleiner onderstel verzaagd.
|
|
Voor het onderstel is styreenprofiel van 2 x 1,5mm gebruikt.
|
|
Het onderstel is klaar. Kompleet met bodem. De bodem is een plaatje styreen van 0,5 mm dik.
|
|
Voor de bovenbouw heb ik de tekening zover verschaald dat ik deze op schaal 1:87 voor me had liggen.
Hierop kon gemakkelijk het styreenprofiel op de juiste lengte worden gesneden en op de juiste plaats worden gelijmd.
|
|
Voor de horizontale planken heb ik 0,25 x 2mm gebruikt.
De vertikale bestaan uit profiel van 1x1mm.
|
|
Na droging werden de wanden los van elkaar, en vervolgens op maat gesneden.
|
|
De wanden zijn hier op het onderstel met bodemplaat gelijmd.
Zo ziet het er al herkenbaar uit.
Nu lijmen we met 1 x 1mm profiel deurstijlen tussen de twee middelste staanders.
Even met een dun driehoekvijltje de bovenste horizontale balk invijlen om het effect van een losse deur te creëren.
De scharnieren zijn gemaakt van een strookje styreen van 0,25 x 1 mm. Met de punt van een wagenas zijn de klinknagels er in gedrukt.
|
|
Op de tekening is duidelijk te zien dat de vertikale balken met beugels op het onderstel zijn vastgeklonken.
Met een paar strookjes styreen van 1,5 x 0,25mm. werd dit nagebootst. Eerst werden kleine stukjes gesneden die ik om de balk heb gelijmd.
Vervolgens heb ik aan het uiteinde van een stripje, weer met de punt van een wagenas, een putje geprikt.
Daarna om het putje een vierkantje van de strip snijden en op de balk van het onderstel en tegen een vertikale balk lijmen. Dit aan weerszijden van de vertikale balk.
|
|
Dit moet natuurlijk bij alle staanders gebeuren.
In totaal zijn er zo'n twintig van die staanders. Dus moest ik daar even een avondje voor gaan zitten.
Maar het resultaat mag er wezen.
Hij is nu zover dat er een laagje verf op kan. Als die droog is gaat er nog stro in gelijmd worden.
Het eindresultaat ziet u hieronder.
|