NS Rangeer- en/of koppelwagen.























 Foto: Nico Spilt

Omdat de ERMS, achter de DE-1(Blauwe Engel), een postrijtuig wilde koppelen, gaat binnenkort begonnen worden met de bouw van een Pec 900 serie.
Om deze te kunnen rangeren zal eerst deze koppelwagen gebouwd gaan worden. Al het stroomlijn materieel van de NS is namelijk voorzien van de zgn. Scharfenberg automatische koppeling.


De tekening.
Tekening: Peter van der Welle. Dit is de tekening die aan de basis staat van de bouw van deze koppelwagen.









De bouw.

Foto: Sleutelspoor.nl
Om dit rijtuig te kunnen rangeren werden door de NS de zogenaamde koppelwagens in dienst gesteld. Daarvoor werd er gebruik gemaakt van het onderstel van oude HSM kolenwagens. Hierop werden een houten vloer met aan weerszijden een lage opstaande wand aangebracht. De wagens waren aan één kant voorzien van de gebruikelijke koppeling, en aan de andere kant een simpele Scharfenberg koppeling. Met deze wagens was het eveneens mogelijk om bij storingen het stroomlijn materieel te verplaatsen.

Foto: BeneluxspoornetSK.
Even een blik van boven af.
Een stukje printplaat vormt de basis van de koppelwagen. Met een paar stukjes verbogen paperclip worden de assen op de printplaat gemonteerd. Om niet teveel wrijving te krijgen worden tussen de printplaat en de assen een paar hele smalle platte stukjes messing gelijmd.
Ook de zelfgebouwde koppelingen liggen al klaar. De koppelingen zijn werkend.
Met een driehoekig vijltje wordt de lattenbodem geïmiteerd.
Ook de zijwanden zijn op deze wijze gemaakt. En liggen al klaar voor montage.
De wagen is reeds op kleur gebracht, zodat de rest gemaakt en aangebracht kan worden.
De wanden zijn al met profieltjes op de platte bodem aangebracht. Later volgen de strips die voor de u-vorm gaan zorgen, en de imitatie bouten.
Hier is begonnen met de aankleding van de wagen. Eveneens zijn inmiddels de bouten al te zien.
Ook zitten de aspotten op hun plaats.
De strips voor de u-vorm zijn aangebracht. De balken zijn nu kompleet.
De assessoires zoals trekstang, ketting en deksel van de koppeling, zijn op de wagen gelijmd.
Ook de handgrepen voor de rangeerder zijn aangebracht. En hij is zelfs al vervuild.
De koppelwagen is af en gereed voor gebruik.
Op de testbaan is hij al even gekoppeld met een HSM rangeerlocje.




   Hier is dan het eindresultaat.
   Dit model is gebouwd in schaal 1:87. Gebruikte materialen zijn met name Polystyreen (in plaat en profiel) en dun messingdraad.