Halteseinbord.



























    Foto: Het Utrechts Archief.

    Het halteseinbord is in gebruik geweest tussen 1930-1939.
    Het hield in dat een trein die volgens de dienstregeling bij deze halte zou stoppen,
    bij een zichtbaar bord met een paars veld kon doorrijden.
    Was het bord niet zichtbaar moest er normaal gestopt worden.



De bouw.
Bij het bladeren in een boekje over het oude seinwezen kwam ik deze afbeelding tegen.
Ondanks dat er bij halte Leusden nooit zo'n sein heeft gestaan, gaf het thema van mijn baan mij voldoende ruimte dit sein te bouwen en te plaatsen.
Een duik in mijn bak met motortjes, en ik vond twee dezelfde exemplaren. Ook tandwieltjes voor twee waren aanwezig.
Netjes gemonteerd op een strookje hout. Nu kan de bouw van de aandrijving beginnen.
De aandrijving is bijna compleet. Het grote wiel zorgt ervoor dat de schakelaar de voedingsspanning op de beide uiterste standen van het seinbord uitschakelt.
In serie met het motortje zijn een aantal leds geschakeld die zorgen voor een spanningsval om de snelheid van de beweging op een acceptabel niveau te krijgen.
Nu moet de draaiende beweging omgezet worden naar een op- en neergaande beweging. Daartoe is in het wiel een ronde stop gemaakt die straks een vierkante plaat in beweging zet. De onderdelen liggen al klaar.
Hier is de aandrijving zo goed als klaar. Op de plaat komt een bevestiging voor de staaldraad van 1mm die het seinbord omhoog en omlaag beweegt.
Hier zijn de katrollen gemaakt waarover de kabels lopen die aan het seinbord zijn bevestigd. De kabels zijn gemaakt van zwart katoenen garen.
Voor de seinen zelf is gebruik gemaakt van messing profiel voor de mast en de geleiding voor de aandrijving. Duidelijk is de kabel te zien die aan het bord is bevestigd en eveneens aan de klos die over het vierkante profiel op en neer wordt bewogen door de aandrijving.
De bak waar het bord inzakt is gemaakt van styreen van 0,5mm.
'border= Het sein is op de baan geplaatst en in gebruik genomen.
Klik op de foto voor een filmpje



















   Het sein in haar volle glorie.
   De gebruikte materialen zijn elektromotortje met tandwielen.
   Styreenplaat 0,5mm en messing profiel.