Perronsein.



























    Foto: www.armsein.nl

    Het perronsein in deze vorm was voornamelijk in gebruik in de eerst helft van de vorige eeuw.
    Het gaf aan dat de machinist op deze plaats zijn locomotief tot stilstand moest brengen.
    Bij een zichtbaar rood bord of licht moet de locomotief tot stilstand worden gebracht.
    Bij geen bord of wit licht mag er doorgereden worden.



De bouw.
Aanvankelijk was ik van plan bij beide sporen zo'n sein te plaatsen. Bij nader inzien toch alleen maar bij spoor 1.
Ook dit sein heeft nooit bij de halte Leusden gestaan. Maar je raadt het al. Het is een museumlijn.
Het begin van de bouw is er. De paal en het bord zijn er al. Het grote gat wordt voorzien van een rood glas waar straks een witte lamp achter komt.
De aandrijving bestaat uit een motortje met vertraging, een schakelaar en een groot tandwiel.
Netjes gemonteerd op een plaatje styreen. In het grote tandwiel zitten drie pennen. De dunne gaat er voor zorgen dat de draaiende beweging wordt omgezet naar een heen en weer gaande beweging. De dikke pennen, aan beide kanten van het wiel, zorgen er voor dat na elk half rondje de schakelaar de voedingsspanning naar de motor onderbreekt zodat de beweging stopt. Op die twee punten is het bord zichtbaar of niet.
De aandrijving is af en werkt. Ook duidelijk is te zien dat de heen- en weergaande beweging weer wordt omgezet naar een hele kleine draaiende beweging. Het bord draait slechts een kwart slag.

Sorry voor de slechte kwaliteit van het filmpje. Ik had op dat moment geen betere camera tot mijn beschikking.
Aan de paal wordt nu een dun stukje messingdraad aangebracht. Hierop komt een lamphouder met daarin een micro-ledje. De led is wit en komt precies op de plek achter het rode glas van het bord.
Hier is het perronsein klaar. In deze proefopstelling werkt het perfect. Nu nog op kleur brengen en plaatsen.
Het sein is volledig op kleur. Op de afbeelding zijn de beide situaties van sein in beeld gebracht.
Links kan de machinist het sein negeren, rechts moet de machinist bij het sein zijn locomotief tot stilstand brengen.
'border= Het sein is met ladder op de baan geplaatst en in gebruik genomen.
Klik op de foto voor een filmpje.



















   Even het sein in het groot.
   De gebruikte materialen zijn elektromotortje met tandwielen,
   styreenplaat 0,5mm en messing profiel.