Phoenix.  Personen- en goederenlocomotief van de H.S.M.


Van deze locomotief is geen fotomateriaal beschikbaar. Fotografie stond in die tijd nog in de kinderschoenen.

De tekening.


Tekening: J.J. Karkens.


Technische informatie.

Verwarmd oppervlak .....................................................................................................62 m²
Roosteroppervlak.........................................................................................................1,13 m²
Maximum stoomspanning...................................................................................4,13 kg/cm²
Aantal cilinders ......................................................................................................................2
Middellijn cilinders ...................................................................................................356 mm.
Middellijn drijfwielen .............................................................................................1680 mm.
Middellijn loopwielen .............................................................................................1140 mm.
Gebouwd door: Dixon & Co. Amsterdam.
Zij werden geleverd met een drieassige tender, die een waterinhoud had van 4,5 m³.

Jaar indienststelling 1843.



Het model.

De bouw
Omdat er geen foto's bestaan van deze loc, zal ik met gezond verstand de tekening moeten bekijken om er achter te komen welke materialen werden gebruikt. Door de lectuur door te nemen ben ik er achter gekomen dat deze loc in Nederland is gebouwd, en geleverd werd met een drie-assige tender. Ik ben er van uitgegaan dat de bouwer deze drie-assige tender heeft gebaseerd op de tenders die met andere soortgelijke locs werden meegeleverd. Daar heb ik de tekening op aangepast.
Het begin is er. Op een stukje printplaat heb ik de assen gefixeerd, door ze met gebogen paperclips op hun plaats te houden. De clips zijn met secondenlijm vast gezet. Hierin hebben de assen net genoeg ruimte om soepel te draaien. De grote drijfwielen hebben verticaal iets meer ruimte. Zo rusten ze op de rails waardoor de loopwielen altijd contact houden met de rails om te kunnen draaien.
De stroomafname heb ik gerealiseerd op een plaatje styreen. Daar heb ik met fosforbronsdraad de stroomafnemers op gemaakt.
Ooit had ik van een paar bevriende modelbouwers wat restanten bouwpakketjes van de Arend gekregen. Die kwamen goed van pas. Daar heb ik een aantal onderdeeltjes van gebruikt. Echter de zijkanten moest ik helemaal zelf maken omdat die een totaal andere vorm hebben. Met twee plaatjes van 0,5mm op elkaar geplakt kon ik beide zijden tegelijk met een figuurzaagje uitzagen. Met een heel klein puntig, en rond vijltje is alles netjes afgewerkt.
De ketel van het bouwpakket vind ik echter lelijk. Bovendien zitten daar wat lijmpunten op die niet op dit model van toepassing zijn. En liever maak ik zelf een ketel van echt hout. Van een stukje palisander fineer heb ik smalle strookjes gesneden. Om een handboortje met de juiste diameter heb ik een velletje styreen van 0,13mm aangebracht, en daarop zijn stukjes fineer gelijmd.
Daarna alles goed geschuurd zodat een mooie gladde houten ketelbekleding is ontstaan. Vervolgens netjes afgesneden en de ketelbanden van dun styreenstrip er op gelijmd.
Precies op de goede maat om hem tussen de vuurkist en rookkast uit het bouwpakket te kunnen bevestigen.
Deze loc had om de vuurkist eveneens een houten bekleding. Omdat houtfineer te dik zou worden, heb ik dit geïmiteerd met dun papier waarin ik met de achterkant van een mesje gleufjes heb gedrukt.
Terwijl dit droogt ga ik verder met de tender.
Ook nu maak ik gebruik van een onderdeel uit het pakket. Omdat de tender drie-assig is ben ik genoodzaakt het chassis in twee delen te snijden om er vervolgens zelf een deel tussen te maken.
Dan is hier het verbouwde chassis. Heel goed is het nieuwe gedeelte te zien.
Voor deze operatie heb uit 1 mm plaat de juiste maat profiel gesneden.
De motor is ondergebracht in de tender, omdat de loc daar de ruimte niet voor biedt. Ook nu heb ik weer printplaat gebruikt om er de assen, de motor, en de aandrijving op te monteren. De motor is gehaald uit de Fleischmann loc 'Anna'. Deze past net binnen de wanden van de tenderbak.
Om voldoende tractie te krijgen wordt de tenderbak geheel uit lood gemaakt, zelfs de kolen. Ik heb wel de bovenkant van de tenderbak uit het bouwpakket gebruikt. Helemaal versneden, omdat ik de remhandels met de details, en het vulluik nodig had. Vandaar dat witte vulstuk.
De ketel zit op zijn plaats, en de vuurkistbekleding is met een paar verschillende kleuren bruine verf op kleur gebracht.
Het hekwerk heb ik eveneens uit het pakket geleend. Omdat deze loc een korter hekwerk heeft, heb ik er een stuk afgehaald. Past perfect.
Op de computer heb ik het naambord gemaakt. Op de locomotief heeft deze een mooie messing uitstraling.
De Phoenix is klaar voor de verfkwast.

Ik ga beginnen met de schilderswerkzaamheden. Dit gaat traag, omdat er natuurlijk droogperiodes in acht genomen moeten worden.
Tijdens de droogperiodes zijn er enkele Preiser figuurtjes uit de doos gehaald en aangepast aan hun nieuwe functie. De machinist heeft een baard gekregen. Dat stond voornaam in deze tijd. Bovendien is hij in een HSM uniform gehesen. Klaar om op te treden. Zonder stoker geen vuurtje in de vuurkist. Dus ook een Preisertje omgebouwd tot stoker.
Omdat er nog geen loc is, staat hij even bij te komen van de verbouwing. De machinist is trots op zijn uniform, en wachtend op zijn loc oefent hij vast een belangrijke houding.


Hier is dan het eindresultaat.
De machinist en de stoker staan vol plichtsbesef op hun locomotief.
Dit model is gebouwd in schaal 1:87 (breedspoor). Gebruikte materialen zijn met name Polystyreen (in plaat en profiel) en dun messingdraad.