Locomotief No 13 van de Staats Spoorwegen (SS).



Het grote voorbeeld.


1B - Locomotieven nrs. 9-16, 21-78,17-20 en 111-511 van de SS

Hoofdafmetingen:

Verwarmd oppervlak vuurkist...................................................................................... 87m2
Verwarmd oppervlak vlampijpen................................................................ 77 73 of 74 m2
Roosteroppervlak............................................................................................ 1,31 1,38 m2
Maximum stoomspanning.................................................................. 6,2 8,3 of 10 kg/cm2
Aantal cylinders.................................................................................................................... 2
Middellijn cylinders................................................................................................... 406 mm
Slaglengte................................................................................................................. 508 mm
Stoomverdeling volgens................................................................................................ Allan
Middellijn drijf- en gekoppelde wielen...................................................... 1829, 1700 mm
Waterinhoud van de tender................................................................................. 5,8 6,6 m3
Kolenruimte voor......................................................................................................... 3,5 ton
Gewicht locomotief (dienstvaardig)........................................................................ 28,8 ton
Gewicht tender (dienstvaardig)............................................................................... 20,5 ton
Totale lengte over de buffers.............................................................................. 13637 mm
Grootste toegestane snelheid................................................................................. 80 km/h
Trekkracht................................................ 3450 kg (voor loc'n met ketels van 10 kg/cm2)


Oude nummers 9-16 SS (later 701-708 NS); 21-78 SS (709-766 NS); 17-20 SS (767-770 NS); 1-4 SS (771-774 NS); 1-5 NBDS (daarvan werd nr. 5 SS, 775 NS).
Gebouwd door Beyer Peacock & Co. Ltd., Manchester.

Jaar van indienststelling; 701-733 NS in 1865; 734-755 NS in 1866; 756-766 NS in 1869; 767-770 NS in 1871; 771-774 in 1872; 1-5 NBDS in 1873.

Voorzien van Westinghouse-rem; luchtbel bij de meeste machines; stoomverwar- mingsinrichting naar voren en naar achteren.



De tekening.





Het model.

Dit model is gebouwd in schaal 1:87. Gebruikte materialen zijn met name Polystyreen (in plaat en profiel) en dun messingdraad.