Het locomotief gebouw van Station Willemspoort.

Het grote voorbeeld.


 Bron: G.F.van Reeuwijk

Dit gebouw was reeds in gebruik ten tijde van het houten noodgebouw d'Eenhonderd Roe uit 1839. Omdat de aansluiting vanuit Haarlem op station Willemspoort iets ten noorden van het houten gebouw kwam te liggen kon het depot aldaar in gebruik blijven. Alleen moest er wel aan de andere zijde van het locomotiefgebouw een ingang gemaakt worden.
Het is een vrij simpel gebouw en er is duidelijk te zien dat de bouwopdracht was gegeven aan een lokale bouwer. Het gebouw lijkt wel erg op de koeienstal van een boerderij. Duidelijk te zien aan de kleine halfronde ramen. Het was zeer gebruikelijk om de lokale bouwers de opdrachten te geven, omdat er toen bij de H.Y.S.M. nog geen gebouwendienst bestond.



  De bouw van het model.
Bovenstaande tekening van Dhr. van Reeuwijk en deze oude prent, die ik op het net vond, geven een goed beeld van hoe het gebouw er moet hebben uitgezien. Zelfs is er nog een stukje van de wagenwerkplaats te zien. Ook is te zien dat het houten noodgebouw twee daken had.
Zoals gebruikelijk beginnen we met styreenplaat. Hier worden alle wanden uit gehaald. Op de tekening is goed te zien dat de zijwanden de kenmerkende half ronde ramem hebben die je ook bij boerderijen ziet.
De voor- en achterzijden bestaan uit dubbeldikke muren. Het reliŽf is het best te verkrijgen door de muren uit een aantal lagen op te bouwen.
De muren maken we dik door er een fictieve muur op afstand achter te lijmen. De bovenkant werken we eveneens in lagen af.
Alvorens we de vier muren gaan samenstellen maken we eerst de deuren. In de oude ingang plaatsen we gesloten deuren, omdat deze ingang niet meer in gebruik is. De nieuwe ingang krijgt openstaande deuren, zodat iedereen kan zien dat dit gebouw nog steeds in gebruik is.
Voor we de vier muren aan elkaar lijmen zetten we ze eerst met tape aan elkaar. Zo kunnen we goed zien of alles netjes past. Dan pas laten we wat lijm tussen de naden vloeien. Er is al wel profiel aangebracht waar straks de dakplaten op komen te rusten.
Het dak bestaat uit gegoten dakplaten die ik nog had liggen van een ander project. De nokpannen heb ik gemaakt door de rand van een 1,5mm plaat rond te vijlen en daar om de 2mm een profieltje omheen te lijmen. Na droging netjes op maat afsnijden en op de top lijmen.
Ook dit wordt met tape gefixeerd tot alle lijm droog is.
Ondertussen maken we uit rond buis de schoorstenen. Eigenlijk behoeft dit geen betoog. De afbeelding spreekt voor zichzelf.
Als alle delen aan elkaar zitten en het gebouw een likje verf heeft gehad zijn de schoorstenen gemonteerd en met scheerlijnen vast gezet. Het gebouw heeft haar plekje gevonden en ziet er aan de ongebruikte kant zo uit.


    Het gebouw is helemaal klaar en in gebruik genomen.
    Hier verlaat de eerste locomotief haar onderkomen.