|
De pilaren zijn gemaakt uit 0,5mm styreen.
Eerst heb ik een mal gemaakt om de steel van een kwast. Zo had ik de goede diameter en de juiste toelopende vorm. Vervolgens is die vorm uit styreen gesneden.
Met een embossingpen heb ik langs een liniaal elke 1mm over de lengterichting een ribbel getrokken. Dit is, bij een merkje, om de steel van de kwast gewikkeld en met een tape vast gezet.
In de overlapping een druppeltje lijm laten vloeien. Ondertussen zijn van rond profiel van 1,5mm de ringen gemaakt die om de bovenkant van de pilaar passen.
Dit, en een vierkant stukje styreen van 1,5mm, vormen de steunblokken voor de fronton.
|
|
De fronton bestaat uit een driehoekig plaatje styreen dat wordt afgewerkt met uit 0,5mm gesneden stroken van 7mm.
Daarop worden vierkante profielen van 1mm gelijmd. Tegen de buitenranden aan zodat er diepte ontstaat.
|
|
Op deze foto is het resultaat van de voorgaande bewerking te zien.
Het driekantige deel van de fronton is om bepaalde reden niet vastgelijmd op de door de pilaren gedragen basis.
Verderop kom ik daar op terug.
|
|
Op de basis van de fronton zitten een aantal versieringen. Op een strookje styreen van 6mm is met wat onderlinge afstand rond profiel van 1mm gelijmd.
|
|
Na droging zijn hier stukjes van de juiste lengte afgesneden en van een bovenkantje voorzien. Deze zijn op de juiste afstand op de frontonbasis gelijmd. Later zijn er van een rond hol pijpje ringetjes gezaagd en in de ruimtes tussen de versieringen aangebracht.
|
|
De eigenlijke fonton was rijkelijk versierd met beeldhouwwerken. Bovendien was hij voorzien van een klok.
De computer komt er weer aan te pas. Even googlen en er zijn al een aantal bruikbare afbeeldingen gevonden. De fronton van een ander gebouw doet dienst als basis.
|
|
Na wat rek en trekwerk in Paintshop is dit de vorm van mijn fronton en klaar voor verdere bewerking.
|
|
Voor het uurwerk maak ik een dankbaar gebruik van de klok van een Engels gebouw.
|
|
Met Paintshop isoleren we de klok uit de achtergrond. De wijzers worden verwijderd, en de wijzerplaat wordt bijgewerkt.
|
|
Deze figuren komen heel goed van pas.
|
|
Ook weer van hun achtergrond geisoleerd.
|
|
Als alle gevonden onderdelen bij elkaar gevoegd zijn is er een mooi en aanvaardbaar fronton verkregen.
|
|
Uit een oud horloge halen we het nog werkende uurwerk en plaatsen we in de fronton. Nu is gelijk duidelijk
waarom het niet op de basis wordt gelijmd. Ik was nu in de gelegenheid om het uurwerk in te bouwen, en later is eenvoudig de batterij te verwisselen.
Boven in de fronton is een gat geboord om het aan- en uitknopje naar buiten te laten steken. Later wordt dit met een beeldhouwwerk weg gewerkt.
|
|
De leeuwen aan weerzijden van de fronton komen uit een Preissersetje.
Het setje bestond uit een zestal circusleeuwen. Zittende en rechtop staande.
|
|
Na het nodige zagen, snijden, vijlen, plamuren en schuren zijn er twee luie liggende leeuwen ontstaan die de fronton kunnen bewaken.
|
|
Nog even, en de fronton is klaar. Alleen de versiering op de punt moet nog worden gemaakt.
|
|
Eerst de basis maar maken. Het moet een soort vierkante steen worden waarop de rest wordt vast gemetseld.
Die steen kan goed gebruikt worden om de aan- en uitknop van het uurwerk te verbergen. Dus maken we hem verwijderbaar. Hij past strak om een ringetje dat ik op de punt van de fronton heb gelijmd.
|
|
Ik ben geen beeldhouwer, dus ik rommel maar wat aan met kleine stukjes styreen die ik in vorm snij en vijl.
Daarna lijm ik er maar wat kleine stukjes profiel op die ik over heb.
|
|
Zo ziet het er van niet al te dichtbij aardig uit. De vorm en de afmeting passen goed bij het geheel.
Wat mij betreft is het heel aanvaardbaar.
|