De wagenwerkplaats van Station Willemspoort.

Ook de wagenwerkplaats bleef na de opening van dit station in gebruik. Hiervoor moest aan de andere zijde een nieuwe ingang worden gemaakt. Dus dit gebouw heeft derhalve twee deuren. Ook van dit gebouw bestaat geen enkele afbeelding. Maar op de afbeelding die ik vond op het web en die ik bij het locomotiefgebouw heb laten zien is links van de locloods een stukje te zien. Natuurlijk is dit een artist-interpretation, maar uit verschillende bronnen kreeg ik de informatie dat de vorm die daar enigzins te zien is door de H.Y.S.M. veel gebruikt werd. Ik ben daar maar op afgegaan, en het model gaan bouwen.

  De bouw van het project
Uiteraard beginnen we weer met een plaat styreen van 0,5 mm. Aan de hand van informatie die ik van verschillende kanten kreeg, heb ik eerst zelf een tekening gemaakt die ik als leiddraad gebruikte.
Alle wanden volgens de schets uitgesneden en met tape aan elkaar gezet om te passen.
Daarna in alle naden even wat lijm tussen laten vloeien.

Overigens: dit heb ik nog nergens verteld. Als lijm gebruik ik het goedkoopste wat ik kon vinden. In de bouwmarkt kocht ik een literfles thinner. Dit kost echt heel weinig. Mijn oude lege lijmflesje vul ik driekwart af met thinner. Doe er vervolgens wat snippers afval styreen in. Even goed schudden. Hoe kleiner de snippers hoe sneller het oplost. Door de styreen vervliegt de thinner langzamer en hecht beter. Ik werk hier al heel lang mee. En met succes.
Ook dit bouwwerk was van hout opgetrokken. Dus halen we maar weer de voorraad roerstokjes tevoorschijn. Ik voorzag bij dit project dat er veel hout gebruikt ging worden. Dus heb ik twee dozen laten bezorgen. Ik heb nu zo'n tweeduizend van die dingen voor pakweg 8,00.
Goed, we snijden wederom strookjes van zo'n 3 mm.
Met deze strookjes plakken we de gehele buitenkant vol. Later snijden we de delen die uitsteken voorzichtig af. Dan zijn we hier aanbeland.
Van restanten snijden we kleine stukjes om de trap naar het kantoor te maken.

Nu heb ik in mijn enthousiasme vergeten van de volgende fase foto's te maken.
Het dak moet er ook nog op. Nu is dat niet zo moeilijk. We snijden een paar platen in de juiste vorm uit, en lijmen deze vervolgens op hun plaats. Door om de 18 mm een smal strookje 0,3 mm styreen te lijmen bootsen we de overlapping van de dakbedekking na.
Hierna maken we de ramen en brengen het geheel op kleur. Het dak krijgt een kleur van gebruikt zink met wat groene aanslag. Het gebouw wordt bruin gebeitst en hier en daar vervuild. De trap naar het kantoor krijgt versleten treden.
In het kantoor staat voor 's winters een houtkachel. Dus komt er een schoorsteen tegen de buitenkant en een stapel brandhout, kompleet met een aks, onder het raam.
Het gebouw is nu klaar, en kan op zijn plaats. Als het terrein er omheen dan aangekleed wordt ziet het er zo uit.
Een niet onbelangrijk detail. De stapel brandhout, en de aks op een hakblok.
In een later stadium komt er natuurlijk nog de nodige roestige assen, wielen en nog meer omheen.


    De bouw van deze wagenwerkplaats was niet echt een ingewikkeld proces.
    Het heeft toch een geweldige uitstraling, en past goed in de gehele sfeer.