Baanplan Station Willemspoort.


 Bron: G.F.van Reeuwijk


Na ongeveer een jaar of twee research is er genoeg materiaal verzameld om tot de bouw van dit bijzondere station over te kunnen gaan.
Het sporenplan voor dit station is redelijk eenvoudig. Maar we hebben het dan ook over 1842. Het betreft hier de allereerste spoorlijn van Nederland. Heel goed is de vorm van het hoofdgebouw te zien. Westelijk van deze tekening en iets naar het zuiden stond het in 1839 gebouwde houten noodgebouw De Eenhonderd Roe. Ook is bekend dat de bijgebouwen, zoals het locomotiefgebouw en de wagenwerkplaats, niet zijn afgebroken, maar voor gebruik voor dit station zijn aangepast. In de tekening zijn deze dus opgenomen op de plaats waar ze vanaf het begin hebben gestaan. Op mijn project heb ik de oude rails naar het locomotiefgebouw gedeeltelijk laten liggen. Voor de beschouwers heb ik dit gebruikt om te laten zien hoe het spoor in die tijd was aangelegd.


   De bouw van het project













 Bron: G.F. van Reeuwijk
De bovenbouw bestond uit een combinatie van eikenhouten halfronde dwarsliggers. Daar bovenop lagen de vierkante langsliggers. Deze waren door inkepingen en wiggen aan elkaar vast gemaakt. Hier bovenop waren de brugrails gemonteerd. De brugrails waren ongeveer vijf meter lang en wogen 20 kg. per meter. De spoorbreedte bedroeg 2 meter hart op hart.











 Bron: Bessel de Jong
De wissels uit de breedspoortijd hadden slechts één beweegbare wisseltong. Uiteraard hebben de wissels op dit project ook één beweegbare tong.
Hier zien we hoe de wissels na de voorbewerking op hun plaats gelegd worden. Duidelijk is te zien dat de gebogen wisseltong de bewegende is.
Alle vier de wissels liggen op hun plaats. De wisseltongen kunnen geplaatst worden.
Aan de buitenzijde van elke tong is een kleine inkeping gemaakt waarin een stukje messingdraad wordt gesoldeerd. Dit is de as waarmee de wisseltong in beweging wordt gebracht. Die assen worden aan de onderzijde aangedreven door oude telefoonrelais. Goedkoop en betrouwbaar.
Ook in de begintijd moesten wissels omgezet worden. Met de hand. Het dat was best zwaar, want de wisselstellers waren eenvoudig. Ze hadden nog niet de contragewichten die we van latere stellers kennen.
Dit model is van een eenvoud die ook in eerste jaren gebruikt had kunnen worden.

Op deze afbeelding is tegelijk de opbouw van de stellers ook in beeld gebracht.
Alle vier de wisselstellers zijn klaar. In afwachting van plaatsing liggen ze te drogen.
Het was even prutsen, maar dan ziet het er ook niet verkeerd uit.
De wisselstellers hebben hun plaats gekregen. Zo is er weer een stukje scenery af gekomen.
Met een rijtuig worden de eerste tests gedaan. Uiteindelijk moet het materieel geen problemen krijgen met slechts één bewegende wisseltong.
Als dit goed loopt kan de aandrijving er onder. Later volgt de test met de locomotieven.
Wie goed kijkt ziet hier al een voorproefje van het stationsgebouw.
Het station staat al even op haar plaats. Nog wel los, want er moet nog heel wat aan gedaan worden.

Ook zijn de drie draaiplaten voor de goederenwagons te zien. Deze modellen zijn statisch gemaakt. In werkelijkheid werden de draaiplaten met mankracht bediend.
Zo ziet het er nu uit. Nog geen achtergrond, want die is in de maak.
Een foto van de andere kant is elders op deze site te zien.
Van de fidleyard is reeds een klein stukje te zien.
De fidleyard is met een afneembare verbinding in kontact gebracht met het hoofdspoor. Dit deel kan afgenomenworden om de fidleyard te draaien zodat altijd kop gemaakt kan worden.
Hier is dat te zien. Het koppelstuk ligt nu even op de yard.
Dit het zou uitzicht van een machinist kunnen zijn.
De fidleyard is helemaal klaar, en in gebruik.
Dat stuk metaal rechts is om de stand van de draaiplaat te fixeren. Eveneens is hier de schotplaat te zien die locs moet tegenhouden als ze dreigen door te rijden.
Deze met schuinplastic bekleed tegen beschadiging van de locs, en scharnierend gemaakt om de plaat te kunnen draaien.


    De achtergrond begint ook al aardig te vorderen. De bouw van het stationsgebouw heeft een eigen pagina op deze site.
    En ook het landschap komt elders aan bod.
    Dit is het project op dit moment. Het is gebouwd in H0 schaal.