Bron: G.F. van Reeuwijk |
De bovenbouw bestond uit een combinatie van eikenhouten
halfronde dwarsliggers. Daar bovenop lagen de vierkante langsliggers. Deze waren door inkepingen en wiggen aan elkaar vast gemaakt. Hier bovenop waren de brugrails gemonteerd.
De brugrails waren ongeveer vijf meter lang en wogen 20 kg. per meter. De spoorbreedte bedroeg 2 meter hart op hart.
|
Bron: Bessel de Jong |
De wissels uit de breedspoortijd hadden slechts één beweegbare wisseltong. Uiteraard hebben de wissels op dit project
ook één beweegbare tong.
|
|
Hier zien we hoe de wissels na de voorbewerking op hun plaats gelegd worden. Duidelijk is te zien dat de gebogen
wisseltong de bewegende is.
|
|
Alle vier de wissels liggen op hun plaats. De wisseltongen kunnen geplaatst worden.
Aan de buitenzijde van elke tong is een kleine inkeping gemaakt waarin een stukje messingdraad wordt gesoldeerd. Dit is de as waarmee de wisseltong in beweging wordt gebracht.
Die assen worden aan de onderzijde aangedreven door oude telefoonrelais. Goedkoop en betrouwbaar.
|
|
Ook in de begintijd moesten wissels omgezet worden. Met de hand. Het dat was best zwaar, want de wisselstellers waren eenvoudig. Ze hadden nog niet de
contragewichten die we van latere stellers kennen. Dit model is van een eenvoud die ook in eerste jaren gebruikt had kunnen worden.
Op deze afbeelding is tegelijk de opbouw van de stellers ook in beeld gebracht.
|
|
Alle vier de wisselstellers zijn klaar. In afwachting van plaatsing liggen ze te drogen.
Het was even prutsen, maar dan ziet het er ook niet verkeerd uit.
|
|
De wisselstellers hebben hun plaats gekregen. Zo is er weer een stukje scenery af gekomen.
|
|
Met een rijtuig worden de eerste tests gedaan. Uiteindelijk moet het materieel geen problemen krijgen met slechts één bewegende wisseltong.
Als dit goed loopt kan de aandrijving er onder. Later volgt de test met de locomotieven.
Wie goed kijkt ziet hier al een voorproefje van het stationsgebouw.
|
|
Het station staat al even op haar plaats. Nog wel los, want er moet nog heel wat aan gedaan worden.
Ook zijn de drie draaiplaten voor de goederenwagons te zien. Deze modellen zijn statisch gemaakt. In werkelijkheid werden de draaiplaten met mankracht bediend.
|
|
Zo ziet het er nu uit. Nog geen achtergrond, want die is in de maak. Een foto van de andere kant is elders op deze site te zien.
Van de fidleyard is reeds een klein stukje te zien.
|
|
De fidleyard is met een afneembare verbinding in kontact gebracht met het hoofdspoor. Dit deel kan afgenomenworden om de
fidleyard te draaien zodat altijd kop gemaakt kan worden.
|
|
Hier is dat te zien. Het koppelstuk ligt nu even op de yard.
|
|
Dit het zou uitzicht van een machinist kunnen zijn.
|
|
De fidleyard is helemaal klaar, en in gebruik.
Dat stuk metaal rechts is om de stand van de draaiplaat te fixeren. Eveneens is hier de schotplaat te zien die locs moet tegenhouden als ze dreigen door te rijden. Deze met schuinplastic bekleed
tegen beschadiging van de locs, en scharnierend gemaakt om de plaat te kunnen draaien.
|