Vulcanus.  Personen- en goederenlocomotief van de H.S.M.


Van deze locomotief is geen fotomateriaal beschikbaar. Fotografie stond in die tijd nog in de kinderschoenen.



De tekening.


Tekening: G.F. van Reeuwijk.

Technische informatie.

Verwarmd oppervlak vuurkist ..................................................................................6,39 m²
Verwarmd oppervlak vlampijpen ...........................................................................39.44 m²
Aantal cilinders ......................................................................................................................2
Middellijn cilinders ...................................................................................................356 mm.
Middellijn drijfwielen .............................................................................................1508 mm.
Middellijn loopwielen .............................................................................................1570 mm.
Waterinhoud tender ....................................................................................................3,3 m³
Kolenberging voor .......................................................................................................600 kg.
Totale lengte over de buffers ................................................................................9785 mm.
Gebouwd door: Chr. Verveer, te Amsterdam.
Jaar indienststelling 1840.


Het model.

De bouw
Aan de basis van dit model staat een Fleischmann Anna locje. Hieruit is het motortje gehaald, en gebruikt voor de aandrijving van dit model.
Op een stukje printplaat zijn met een paar gebogen stukjes paperclip de assen gemonteerd.
De afstand van de gaatjes komen precies overeen met de radstand en de dikte van de assen. De omgebogen stukjes draad zijn aan de andere kant vastgelijmd met wat secondenlijm.
Omdat de styrenen tenderbak gevuld met lood toch niet zwaar genoeg was om voldoende tractie te krijgen, heb ik een nieuwe gemaakt. Geheel van lood, en waar mogelijk nog opgevuld.
Hier is hij dan. De nieuwe uit lood gemaakte tender. Na een proefrit is hij nu zwaar genoeg.
De ketel maken we uit hout. Een plaatje styreen van een 0,25 mm. een paar keer om een markerpen is de basis. Uit houtfineer snijden we strookjes en lijmen dit op het styrenen kokertje.
Zo onstaat een mooie houten ketelbekleding.
Dun stryreen profief is gebruikt voor de ketelbanden. Voor het aanbrengen op kleur gebracht.
Op de laatste foto is dit te zien.
De hekjes zijn gesoldeerd uit messingdraad van 0,5mm.
De vorm en afstanden van de wielkasten nauwkeurig op papier getekend. Met plakband zetten we alle onderdelen even vast om ze kunnen solderen. Ondanks dat solderen niet mijn sterkste kant is, ziet het er toch keurig uit.
De messing bolletjes aan de uiteinden, te zien op de laatste foto, zijn gemaakt met secondelijm in gelvorm. Voorzichtig aanbrengen en laten drogen.
De veren zijn volgens een door mij beproefde methode vervaardigd.
De foto laat duidelijk zien hoe. Elders op site staat deze methode al beschreven.
Hier liggen ze alle zes klaar om gemonteerd te worden.
Ze zijn niet langer dan een milimeter of tien.
Het onderstel, de rookkast en de vuurkist zijn afkomstig van een bouwpaket van De Arend. Hiervan had ik er ooit eens een paar gekocht en gekregen. Omdat deze loc iets langer is dan de Arend heb ik de vuurkist en het onderstel wat aangepast.

De drijfwielen komen uit een Fleischmann loc, en op langere assen gezet. Van de tweede drijfas zijn, zoals bij het voorbeeld, de velgen verwijderd. De loopwielen heb ik zelf gemaakt uit styreen. Ik kon in de handel niet aan de juiste maat komen.
De drijstangen was nogal wat precisiewerk. Heel nauwkeurig uit styreen vorm gegeven met een boortje en een fijn vijltje.
Voor de stang is dun messingdraad gebruikt. De draaipunten zijn hele kleine schroefjes.
De naamplaten zijn op de computer gemaakt en geprint.
Na het printen is de achterkant ingesmeerd met styreenlijm. Dit trekt in het papier, maakt het papier hard en fixeerd tegelijk de inkt. Hierna kan het zonder problemen op het het model worden gelijmd.




Hier is dan het eindresultaat.
Dit model is gebouwd in schaal 1:87 (breedspoor). Gebruikte materialen zijn met name Polystyreen (in plaat en profiel) en dun messingdraad.