NS 8801.  Rangeer-tenderlocomotief uit de serie 8800 der Nederlandsche Spoorwegen.

Het grote voorbeeld.


Foto: A.D.Pater, Utrechts Archief.


De tekening.


Tekening: Don Townsley. Met dank aan: Richard Lourens.

Technische informatie.

Verwarmd oppervlak vuurkist .......................................................................................8,1 m²
Verwarmd oppervlak vlampijpen ..............................................................................72,9 m²
Aantal cylinders ......................................................................................................................2
Middellijn cylinders ...................................................................................................457 mm.
Middellijn drijf- en gekoppelde wielen ..................................................................1295 mm.
Waterinhoud ................................................................................................................5,45 m³
Kolenberging voor ......................................................................................................2,3 ton.
Totale lengte over de buffers .................................................................................9245 mm.
Trekkracht ..................................................................................................................8950 kg.

Afkomstig van het War Department

Aangekocht en in dienst gesteld in 1945.



Als na de oorlog blijkt dat een belangrijk deel van het locomotievenpark door het oorlogsgeweld is vernietigd, heeft de Nederlandsche Spoorwegen een aantal locomotieven uit het toen aanwezige War Department aangekocht.
Onder dit materieel bevond zich o.a. deze loc.



   Het model.

   De bouw
Aan de basis van dit model staat een Roco BR80. Deze is totaal gestript, en het onderstel verzaagd.
De wielkasten uitgefreesd omdat er grotere wielen in moesten.
Dit is daarvan het resultaat.
Nu kan er een begin worden gemaakt met de kap.
Een aantal PVC pijpen van diverse diktes die ik nog had liggen komen nu van pas. Zij vormen de ketel en de waterbak daaromheen.
Op de juiste wijze uitgezaagd past het perfect over de motor.
Daarna volgt het interieur van het machinistenhuis (helaas geen foto).
Het machinistenhuis zelf, de schoorsteen, de dome etc. Ook deze zijn uit styreen vervaardigd.
Met dun messingdraad en styreenprofiel worden de details aangebracht.
Ondertussen is er van Leds en styreen de lantaarn gemaakt.
Leds kunnen nog aardig worden teruggevijld.
Bij een ander project, wat nog in aanbouw is, ben ik daarmee nog verder gegaan.
De Leds branden met een mooi warm lamplicht.
Uiteraard zit er aan de voorkant ook een.
Nu schijnt het witte styreen nog door, maar aan het eind van de bouw ziet het er erg mooi uit.
De kap is nog niet helemaal af, maar ziet er al wel goed uit.
Ondertussen zijn al wel de drijfstangen aangepast en aangebracht.
Op de belettering na is deze NS 8800 klaar om in dienst genomen te worden.
Als je hier goed naar de wielen kijkt, zie je de typische stand van de middelste as t.o.v. de beide andere.
De achterkant van de loc. Let vooral nog even op de lantaarns.
En ook het interieur van het machinistenhuis is een beetje zichtbaar. Ook hier zit heel wat messingdraad en styreenproiel in verwerkt.
De fabrieksplaat. Deze foto van De Stoomfluit.nl is op schaal verkleind in Paintshop.
Dit is daarvan het resultaat.
De belettering is door mij zelf gemaakt, en op wit decalpapier geprint met mijn inkjetprinter.
Met speciale decallak in drie hele dunne lagen gefixeerd, waarna ze als gewone decals verwerkt kunnen worden.


   Dit model is gebouwd in schaal 1:87 (normaalspoor).
   Gebruikte materialen zijn met name Polystyreen (in plaat en profiel) en dun messingdraad.